Zgłoszenie Serwisowe

Kasy Fiskalne Serwis

Pola oznaczone * są wymagane





 
zgloszenie-serwisowe 

Pojęcia Fiskalne

Pojęcia fiskalne

Szczegóły Utworzono: Wtorek, 06, Grudzień 2011 19:28 Drukuj Email
Kasa rejestrująca

Elektroniczna kasa ewidencjonująca i rejestrująca w module fiskalnym sprzedaż każdego towaru lub usługi.

Systemowa kasa fiskalna

Kasa elektroniczna posiadająca możliwość pracy w sieci kas opartej o komputer bądź jedną kasę główną

PLU

Liczba towarów jakie można zdefiniować w kasie fiskalnej

Moduł fiskalny

Zabezpieczony element kasy rejestrującej, zapamiętujący w pamięci fiskalnej dane o obrotach. Zapisanie sprzedaży w module fiskalnym następuje po zatwierdzeniu paragonu (po wciśnięciu klawisz ZATWIERDŹ). Nie ma możliwości wycofania zapisu. Pojemność pamięci fiskalnej określona w rozporządzeniu Ministerstwa Finansów wynosi minimum 5 lat.

Fiskalizacja (ufiskalnienie)

Nieodwracalne uaktywnienie pamięci fiskalnej. Od tego momentu zapisywane są wszystkie dane o operacjach prowadzonych na kasie. Fiskalizacji dokonuje uprawniony pracownik serwisu, który powinien posiadać legitymację wydaną przez producenta kasy.

Książka kasy

Książeczka dostarczana wraz z kasą, w której dokonuje się wszelkich adnotacji dotyczących kasy. Książka kasy musi znajdować się w miejscu prowadzenia sprzedaży.

Numer ewidencyjny kasy

Numer nadawany przez właściwy Urząd Skarbowy. Powinien być naniesiony na kasę w sposób trwały oraz odnotowany w książce kasy.

Numer unikatowy kasy

Numer nadawany przez producenta, wpisany do pamięci fiskalnej w trakcie ufiskalnienia.

Paragon fiskalny

Od zwykłego paragonu różni się specjalnym symbolem fiskalnym po którym następuje numer unikatowy kasy. Nagłówek paragonu zawiera nazwę, adres i NIP użytkownika kasy oraz numer kasy. Na paragonie znajdują się dane o sprzedanym towarze (nazwa, cena, stawka podatku, kwoty netto i brutto), oznaczenie kasjera, data i godzina wystawienia.

Paragon kontrolny

Drugi egzemplarz paragonu (najczęściej nawijany na rolkę kontrolną). Stanowi materiał dowodowy w ewentualnych postępowaniach przed Urzędem Skarbowym.

Raport fiskalny

Raport drukowany z urządzenia fiskalnego, może obejmować różne okresy czasu - najczęściej spotykane są dobowe i miesięczne raporty fiskalne. Stanowią podstawę do prowadzenia zapisów księgowych.

Plomba

Ołowiana, zakładana przez pracownika serwisu (każdy serwisant ma swoją plombownicę do określonego typu kasy). Należy sprawdzać czy po zaplombowaniu numer jest czytelny, bowiem plomba uszkodzona oznacza kłopoty i sankcje w razie kontroli Urzędu Skarbowego

Czas rozpoczęcia naprawy

Czas reakcji, ograniczony przez rozporządzenie Ministerstwa Finansów do 48 godzin od momentu zawiadomienia serwisu o awarii do podjęcia interwencji. Nie należy mylić z "terminem naprawy", który regulują przepisy ogólne.

Kasa rezerwowa

Zapasowa kasa fiskalna. Bez niej, w przypadku awarii kasy podstawowej, należy zaprzestać sprzedaży.

Przepisy i terminy fiskalizacji

  • Obowiązek ewidencjonowania obrotu oraz kwot należnego podatku VAT w 2005 r. za pomocą kas rejestrujących wynika zarówno z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zwanej dalej ustawą o VAT (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późniejszymi zmianami), jak również z przepisów:
    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (plik w formacie pdf, 67 KB)
    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (plik w formacie doc, 90 KB)
    "Kto i kiedy wejdzie w kasy" fragmenty artykułu z Gazety Prawnej, autorstwa Ewy Matyszewskiej
  • Gazeta PrawnaOd 1 lipca 2007 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące kas rejestrujących. Przewidują one m.in. przedłużenie obowiązywania dotychczasowych zwolnień ze stosowania kas dla pewnych grup podatników. Rozszerzenie kręgu przedsiębiorców, którzy będą musieli zainstalować i stosować w swojej działalności kasy fiskalne, nastąpi na jesieni. Od 1 października będą musieli zainstalować kasy dokonujący dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe.

    Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) minister finansów może m.in. zwalniać na czas oznaczony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Do końca czerwca 2007 r. zakres zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas został wyznaczony rozporządzeniem ministra finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.). Od 1 lipca obowiązuje już nowe rozporządzenie z 25 czerwca 2007 r.

    Zgodnie z rozporządzeniem obowiązującym dotychczas zwolnienia w nim zawarte przestałyby obowiązywać z dniem 30 czerwca 2007 r. Brak wydania nowego aktu oznaczałby, że już od 1 lipca 2007 r. wszystkie podmioty korzystające dotychczas ze zwolnień od ewidencjonowania w tej formie (m.in. dostawcy mediów energetycznych, świadczący niektóre usługi komunalne, usługi medyczne, pocztowe) musiałyby posiadać kasy.

  • Nowe rozporządzenie ministra finansów w sprawie kas rejestrujących nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 roku i w pierwszym półroczu 2007 roku. Zachowane zostaje dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień, co do zasady, nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w okresie rocznym kwotę 40 tys. zł (dla kontynuujących działalność gospodarczą).Utrzymane zostało również zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.

    Zachowane także zostało dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

    Warto w tym miejscu wyjaśnić, kiedy dochodzi do przekroczenia wskazanych limitów obrotów. Aby ustalić kwotę obrotów uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, należy zsumować całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Niezgodne z przepisami jest wyłączenie z tego obrotu sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zostały przez prawodawcę zwolnione (przedmiotowo) z obowiązku ewidencjonowania (zob. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu z 9 stycznia 2006 r., nr III/443-2/06). Nieprawidłowe jest także przyjmowanie obrotów tylko z jednego rodzaju działalności, jeśli jest ona prowadzona w ramach jednej firmy, posiadającej jeden NIP. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest wyrok NSA z 25 sierpnia 1998 r. (sygn. akt I SA/Łd 1248/96; niepublikowany), w którym sąd podkreślił, że przyjęcie przez organy podatkowe - dla oceny wysokości obrotu obligującego do zainstalowania kas fiskalnych - obrotu z dwóch aptek łącznie (tu sprzedaż na terenie jednostki i w jednostkowej stołówce przedszkolnej) nie budzi wątpliwości, gdy dokonano jednego zgłoszenia rejestracyjnego działalności gospodarczej, posługując się jednym numerem identyfikacyjnym oraz składając jedną deklarację podatkową.
  • 40 tys. zł przekroczenie obrotu rocznego w tej wysokości przez kontynuujących działalność gospodarczą, zobowiązuje do zainstalowania kasy fiskalnej.20 tys. zł przekroczenie obrotu rocznego w tej wysokości przez rozpoczynających działalność gospodarczą, zobowiązuje do zainstalowania kasy fiskalnej.

    Wyłączenia ze zwolnienia

    Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia ministra finansów w sprawie kas rejestrujących nadal utrzymana zostaje zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania przy pomocy kas bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:

    • kontynuujących po dniu 30 czerwca 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą, 
    • prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego. 
    Kontynuowane jest też stosowanie tej szczególnej regulacji (wyłączenia ze zwolnienia) m.in. w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd oraz przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostaw elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe).

    Obowiązek bezwzględnego stosowania kas zostaje ponadto rozszerzony od 1 października 2007 r. na sprzedaż wszelkiego rodzaju wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

    Zmiany od lipca

    Nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zakłada rozszerzenie kręgu przedsiębiorców, którzy od 1 lipca nie będą korzystali już ze zwolnień przedmiotowych.

    Minister finansów w nowym rozporządzeniu zrezygnował z dotychczas stosowanych zwolnień o charakterze przedmiotowym w zakresie usług:

    • wspomagających transport drogowy pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.21.25), dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu, 
    • naukowo-badawczych (PKWiU 73), dotyczy to prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach, 
    • w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30), dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów, 
    • reklamowych (PKWiU 74.4), 
    • związanych z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50), 
    • związanych z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04), dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness, 
    • pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 93.05), z wyjątkiem wykonywanych przez schroniska dla zwierząt. 
    Oznacza to, że będą obowiązywały w tym zakresie limity zwolnień, jak dla pozostałych podatników.

    autor: Ewa Matyszewska, Gazeta Prawna